Rok 2022 był okresem szybkiego wzrostu rynkowych stóp procentowych oraz dynamicznych zmian w zakresie depozytów detalicznych. W pierwszej połowie roku wybuch wojny w Ukrainie zwiększył niepewność i spowodował iż część klientów wycofała środki poza sektor bankowy, a zniesienie ograniczeń pandemicznych zwiększyło wydatki klientów. Czynniki te spowodowały spadek depozytów klientów detalicznych w całym sektorze bankowym w pierwszych 6 miesiącach 2022 roku o prawie 14 mld zł. Druga połowa roku to rosnące stopy procentowe, które spowodowały wzrost oprocentowania produktów oszczędnościowych na rynku, a co za tym idzie wzrost ich atrakcyjności. W okresie lipiec-listopad 2022 wolumen depozytów klientów detalicznych w całym sektorze bankowym wzrósł o ponad 42 mld zł. W całym 2022 roku trwał trend przesuwania wolumenu z rachunków bieżących i oszczędnościowych w kierunku lokat terminowych. Wolumen rachunków bieżących i oszczędnościowych w sektorze bankowym zmniejszył się w okresie styczeń-listopad’22 o 113 mld zł, natomiast depozyty terminowe wzrosły o 142 mld zł.
W związku z tymi okolicznościami, Bank skoncentrował się na stopniowym ulepszaniu oferty depozytowej zarówno na rachunkach oszczędnościowych, jak i na lokatach terminowych oraz przygotował liczne kampanie marketingowe.
Kontynuowaliśmy pozyskiwanie nowych wolumenów w oparciu o Konto Oszczędnościowego Profit, ale także o lokaty terminowe z atrakcyjnym oprocentowaniem nowych środków. Z drugiej strony, poprawiliśmy oferty retencyjne zarówno w kanałach cyfrowych jak i w oddziałach.
Od lat niezmiennie staramy się również digitalizować klientów – w ubiegłym roku ten proces był wspierany m.in. poprzez wdrożenie otwarcia Lokaty Horyzont Zysku do aplikacji mobilnej czy wprowadzenie autoryzacji mobilnej dyspozycji otwarcia lokat terminowych i strukturyzowanych.
W Banku, depozyty detaliczne ogółem w 2022 r. wzrosły o 2,7 mld zł, przy czym w 1-szej połowie roku spadek wyniósł 1,1 mld zł (głównie z powodu wpływu wojny w Ukrainie). Na koniec 2022 r. depozyty detaliczne (klienci indywidualni oraz mikroprzedsiębiorstwa) wyniosły 73,3 mld zł, a udział Banku w rynku na koniec grudnia 2022 roku wyniósł 6,8%.
W zakresie produktów inwestycyjnych rok 2022, a przede wszystkim jego pierwsza połowa, był czasem pogorszenia sytuacji na globalnych rynkach kapitałowych. Wszystkie klasy aktywów, poza niektórymi funduszami towarowymi, odnotowały bardzo silną deprecjację wartości i sprowokowały klientów do zwiększonych umorzeń.
W zakresie produktów inwestycyjnych Bank kontynuował strategię oferowania zdywersyfikowanego portfela składającego się zarówno z własnych rozwiązań, jak i produktów zewnętrznych partnerów. W zależności od segmentu klientów na ofertę składały się produkty strukturyzowane, fundusze inwestycyjne oraz obligacje.
W związku z negatywną i niestabilną sytuacją na rynkach finansowych, Bank koncentrował się na rozwoju rozwiązań dotyczących regularnego inwestowania. W lutym 2022 roku Bank wprowadził nową usługę doradztwa inwestycyjnego opartą na wyselekcjonowanych i dostosowanych funduszach Millennium TFI, która w łatwy i wygodny sposób umożliwia klientom dostęp do produktów inwestycyjnych, zwłaszcza poprzez regularne inwestowanie nawet niewielkich kwot. Usługa ta była dalej rozwijana na przestrzeni roku. Dodatkowo, dodane zostały nowe funkcjonalności usprawniające regularne inwestowanie w jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.
We współpracy z Millennium TFI odświeżona została podstawowa oferta produktowa poprzez uwzględnienie kwestii związanych z ESG. Cele inwestycyjne trzech Funduszy Millennium TFI (oferowanych również w ramach usługi doradztwa inwestycyjnych) zostały rozszerzone poprzez dodanie celu związanego z promowaniem aspektów środowiskowych lub społecznych oraz uwzględnianie tych aspektów w kryteriach doboru lokat oraz w stosowanych ograniczeniach inwestycyjnych.
W celu uatrakcyjnienia oferty, w trakcie trwania roku Bank uruchamiał także cykliczne promocje funduszy w zakresie wysokości opłaty manipulacyjnej za ich nabycie. Kontynuowana była również specjalna strategia premiowania korzystania z kanałów zdalnych poprzez obniżkę do 0% stawek opłat manipulacyjnych za nabycie wybranych jednostek uczestnictwa za pośrednictwem Millenet i Aplikacji Mobilnej.
Ze względu na trudną sytuację na rynkach kapitałowych i poszukiwanie stabilności przez klientów, bank wzmocnił ofertę lokat strukturyzowanych i wprowadził produkty z pełną ochroną kapitału i gwarantowanym minimalnym zyskiem niezależnie od sytuacji rynkowej. Zaowocowało to podwojeniem portfela lokat strukturyzowanych w 2022 roku.
Bank kontynuował również proces cyfryzacji oferty produktów inwestycyjnych i optymalizację procesów sprzedażowych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi. Rozszerzona została też lista produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych, dla których oferowana jest możliwość zatwierdzania dyspozycji przy wykorzystaniu telefonu klienta i Aplikacji Mobilnej bez konieczności generowania papierowych dokumentów.