Zarządzanie reklamacjami
Celem Banku jest budowanie pozytywnego doświadczenia klientów oraz wzrost satysfakcji z obsługi podczas procesu reklamacji.

Dokumentami, które regulują kwestie związane z reklamacjami są regulaminy produktowe oraz „Instrukcja rozpatrywania reklamacji”. Wyniki przyjętej polityki widoczne są m.in. w usprawnieniu procesów reklamacyjnych, skróceniu czasu rozpatrywania spraw oraz zwiększeniu kompetencji pracowników, którzy zostali przeszkoleni z zasad prostej komunikacji z klientem. Aby ograniczyć ryzyko utraty reputacji oraz ryzyko prawne i finansowe, Bank wdrożył wewnętrzne regulacje, których celem jest zapewnienie pełnej zgodności z Ustawą o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym oraz Ustawą o usługach płatniczych.
Klient ma możliwość zgłoszenia reklamacji przez wiele kanałów: w oddziale, telefonicznie, poprzez bankowość elektroniczną oraz listownie. Szczególnie aktywni klienci zapraszani są do udziału w testach i opiniowania nowo tworzonych produktów oraz rozwiązań systemowych. [2-29] Wszystkie kwestie zgłaszane przez klientów są analizowane. Wnioski z analizy reklamacji i sugestie klienta są uwzględniane przy usprawnianiu produktów i usług. W 2022 roku w ramach programu eliminacji przyczyn reklamacji VOC (Voice Of Customer) zostało wykreowanych łącznie 186 inicjatyw – z czego:
- 95 zostały wdrożone,
- 17 po analizie odrzucono,
- 45 zamknięto z informacją o wprowadzeniu (36 spraw) lub odrzuceniu w latach poprzednich.
W ramach usprawniania procesu reklamacji podejmowanych było szereg działań, które miały na celu skrócenie czasu rozpatrywania reklamacji oraz wzrost poziomu satysfakcji klienta:
- Do powtarzalnych czynności operacyjnych wykorzystano robotyzację. W procesie działa kilka robotów. Ich działanie jest stale monitorowane i rozwijane. W 2022 r. został wdrożony robot, który wspiera rejestrację pism klientów otrzymanych pocztą.
- W 2022 r. Bank przekazał proces archiwizacji reklamacji przychodzących listem do firmy zewnętrznej, która obsługuje korespondencję przychodzącą. W ten sposób wyeliminowane zostało zadanie w postaci bieżącego odbioru oryginałów pism z kancelarii, ich weryfikacji i segregacji w kartonach, a następnie archiwizacji w archiwum zewnętrznym.
- Bank kontynuował miesięczny monitoring satysfakcji klientów z procesu reklamacyjnego. Wyniki badania były analizowane. Na podstawie wniosków z analizy były podejmowane działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji klientów.
- Kontynuowany jest projekt „Przytul problem”. Ma on na celu wsparcie pracowników pierwszej linii w rozwiązywaniu problemów klientów. Pracownicy cyklicznie otrzymują informacje o najczęściej występujących sprawach oraz konieczności przyjmowania zasadnych i kompletnych zgłoszeń.
- W dalszym ciągu były wykorzystywane i rozwijane podpowiedzi systemowe dla pracowników oddziałów i Contact Center. Pokazują one, jak właściwie rozwiązać problem klienta, czy też gdzie skierować wniosek/zapytanie. Pozwala to unikać zgłoszeń błędnie rejestrowanych jako reklamacje. Dodatkowo formularz reklamacyjny został rozszerzony o sekcję (tzw. quiz), w której są wskazane konkretne informacje i dokumenty, które pracownik musi przyjąć od klienta. Dzięki temu możemy skrócić czas oczekiwania klienta na rozwiązanie sprawy.
- W 2022 r. Bank rozpoczął współpracę z Bankiem Hipotecznym odnośnie rozpatrywania reklamacji.
- W 2022 r. proces obsługi reklamacji klientów korporacyjnych został połączony z procesem detalicznym – obsługa spraw klientów korporacyjnych została przeniesiona do aplikacji MilleResolver2.
- W 2022 roku kontynuowany był projekt „Kierunek na jakość”. Główne założenia projektu to:
- Cykliczna e-mailowa edukacja pracowników Wydziału Relacji z Klientami, którzy rozpatrują reklamacje klientów.
- Cykliczne warsztaty z prostego języka – stale rozwijane są umiejętności pracowników w pisaniu prostym językiem. W 2022 r. przeprowadzone zostały kolejne szkolenia z zasad prostego języka oraz empatii w rozwiązywaniu problemów klientów dla pracowników Wydziału Relacji z Klientami.
- Miesięczna ocena jakościowa odpowiedzi na reklamacje – Bank ocenia teksty pod względem:
- merytoryki i rozwiązania problemu klienta
- struktury informacji (przejrzystość wizualna)
- budowy zdań zgodnej z zasadami prostego języka
- relacyjności.
- W 2022 roku Bank rozwijał narzędzie do tworzenia i edytowania odpowiedzi na reklamacje. Na bieżąco były wprowadzane do bazy szablonów odpowiedzi, z których może korzystać każdy pracownik. Baza jest stale rozwijana o nowe treści, które są weryfikowane przez konsultantów prostego języka.
- W 2022 roku Bank wdrożył usprawnienie w aplikacji do rozpatrywania reklamacji (poczekalnia dla transakcji bezgotówkowych, które jeszcze się nie rozliczyły), które pomoże automatycznie obsłużyć część tych reklamacji. Tym samym, zmniejszy się liczba spraw, które trafią do pracowników.
- Dzięki wypracowaniu zasad współpracy między różnymi jednostkami w Banku i centrum raportowania, informacje pochodzące z reklamacji wykorzystywane są do usprawniania produktów i procesów oraz zapobiegania potencjalnym skargom.
Raporty z reklamacji są przekazywane osobom odpowiedzialnym za poszczególne produkty i procesy, co pozwala na bieżącą analizę jakości usług oferowanych przez Bank oraz na podejmowanie działań optymalizacyjnych. Szeroki zestaw wskaźników z obszaru reklamacji jest raportowany, a wyniki całego procesu rozpatrywania reklamacji są prezentowane cyklicznie podczas spotkań Komitetu Procesów i Ryzyka Operacyjnego, a także na posiedzeniach Komitetu Audytu Rady Nadzorczej.
Satysfakcja klienta z procesu reklamacyjnego w Banku | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|---|
Klienci zadowoleni i bardzo zadowoleni z procesu reklamacyjnego | 80% | 82% | 79% | Badanie nie zostało przeprowadzone* |
Złożone reklamacje* | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|---|
Liczba złożonych reklamacji | 103 147 | 100 873 | 113 182** | 91 682** |
Liczba i % reklamacji rozwiązanych na korzyść klienta | 74 338 (72%) |
75 403 (74%) |
86 619 (76%) |
65 488 (71%) |
** wzrost liczby reklamacji związany był m.in. z połączeniem portfeli reklamacyjnych Banku Millennium i Euro Banku, migracją danych klientów oraz dynamicznym wzrostem liczby klientów. Stan danych za 2021 na dzień 2022-01-10
Spółki Grupy zarządzają reklamacjami we własnym zakresie. Millennium Leasing sp. z o.o. posiada procedurę składania i rozpatrywania reklamacji zgłaszanych przez klientów. Reklamacje ewidencjonowane są w dedykowanym Systemie Obsługi Reklamacji (SOR), który umożliwia monitorowanie terminowości i raportowanie w celu lepszej kontroli jakości tych procesów. W 2022 roku Millennium Leasing sp. z o.o. radykalnie skróciła czas rozpatrywania reklamacji, chcąc w ten sposób zwiększyć satysfakcję klientów również w przypadkach, w których zmuszeni byli do zgłoszenia wątpliwości w takiej formie.
Millennium Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (TFI) oferuje swoje produkty przez dystrybutorów jednostek uczestnictwa i nie ma bezpośredniego kontaktu z klientami. Reklamacje klientów zgłaszane są zarówno do Millennium TFI, jak i dystrybutorów. Przez Bank rozpatrywane są reklamacje dotyczące obsługi klienta przez jego pracowników. W zakresie obejmującym jakość produktów oferowanych przez Millennium TFI, reklamacje rozpatrywane są na zlecenie Towarzystwa, przez agenta transferowego prowadzącego rejestry uczestników i realizującego transakcje na jednostkach uczestnictwa.