Odpowiedzialność za przeciwdziałanie zjawisku korupcji spoczywa na każdym pracowniku Banku, co oznacza że są oni zobowiązani, w przypadku podejrzenia popełnienia tego typu czynu, niezwłocznie poinformować właściwe służby Banku, a w przypadku gdyby mogli się obawiać konsekwencji dokonanego zgłoszenia, istnieje możliwość przekazania informacji z zachowaniem anonimowości. Regulacja wyznacza również role Zarządu oraz Rady Nadzorczej Banku, które powinny baczyć odpowiednio nad wdrożeniem oraz okresową oceną adekwatności i skuteczności wdrożonego systemu przeciwdziałania korupcji. W Banku ustanowione również funkcję Koordynatora, odpowiedzialnego za wdrożenie procesu przeciwdziałania korupcji oraz niezależne monitorowanie przestrzegania zasad nałożonych wskazaną wyżej regulacją.
Przeciwdziałanie korupcji

Podejście Banku zakłada brak tolerancji wobec wszelkich przejawów korupcji, które można w skrócie sprowadzić do sytuacji przyjmowania bądź wręczania korzyści (tak majątkowych jak i niemajątkowych), mających na celu osiągnięcie określonego zachowania bądź zaniechania drugiej strony.
W tym celu Bank już od 2021 roku stosuje osobną regulację poświęconą tej tematyce, pod nazwą „Przeciwdziałanie korupcji w Banku Millennium S.A. Zasady i wytyczne”.
Dokument stanowi próbę kompleksowego ujęcia tematyki korupcji i adresuje następujące obszary:
Bank uznaje właściwe relacje z kontrahentami za podstawy sprawnego i transparentnego funkcjonowania Banku oraz świadczenia przez niego poszczególnych usług klientom. Nakłada to na Bank szczególny obowiązek analizy każdego z kontrahentów, zarówno na etapie nawiązywania relacji, jak również w całym okresie jej trwania. W ramach wspomnianej analizy, odpowiednie służby Banku poświęcają szczególną uwagę takim zagadnieniom jak: kluczowy personel kontrahenta, negatywne informacje z publicznie dostępnych źródeł (w tym mediów), weryfikacja danych kontrahenta na listach sankcyjnych stosowanych w Banku powiązania kapitałowe oraz osobowe z innymi podmiotami czy też dokonują weryfikacji przedstawianych przez kontrahenta referencji ze stanem faktycznym.
Relacje tego typu rozpatrywane są przez Bank w dwojakim aspekcie, to znaczy zatrudnienia oraz interakcji na poziomie urzędowym. Jeżeli chodzi o ten pierwszy aspekt, Bank, zatrudniając tego typu osoby, dokłada wszelkiej staranności w zakresie przeciwdziałania konfliktom interesów, mając na uwadze uzasadnione interesy tych osób oraz przepisy prawa powszechnie obowiązującego (zwłaszcza w obszarach ochrony danych osobowych oraz prawa pracy). W drugim przypadku Bank podjął bezwzględną decyzję o zakazie wręczania bądź otrzymywania korzyści, niezależnie od ich wartości oraz charakteru; oznacza to również zakaz wręczania i przyjmowania korzyści o charakterze okolicznościowym występujących przy okazji świąt.
W przypadku partii politycznych, Bank przyjął politykę całkowitej neutralności, co oznacza niepodejmowanie się finansowania partii politycznych, zarówno bezpośrednio jak i pośrednio. W odniesieniu z kolei do organizacji typu non-profit (takich jak organizacje charytatywne czy fundacje), Bank dopuszcza finansowanie tego typu organizacji, zgodnie z regulacjami wewnętrznymi Banku.
Bank dzieli korzyści na trzy główne kategorie, tj. prezenty, wydarzenia reprezentacyjne oraz biznesowe. W zależności od typu korzyści, różna jest ścieżka postępowania. Niemniej, główną zasadą jest rejestrowanie korzyści, a w pewnych, wyszczególnionych w regulacji sytuacjach – ich uprzednie zatwierdzanie przez właściwe służby Banku. Wszystko to ma służyć uszczelnieniu procesu obiegu różnego rodzaju korzyści, które mogą być otrzymywane bądź przekazywane przez pracowników Banku.
[GRI: 205-2] Pracownicy w ramach obowiązkowych szkoleń z Kodeksu Etycznego zapoznają się z polityką antykorupcyjną Grupy Banku Millennium. Dodatkowo, w związku z wdrożeniem nowej regulacji „Przeciwdziałanie korupcji w Banku Millennium S.A. Zasady i wytyczne”, za pośrednictwem wewnętrznych kanałów komunikacji trwa akcja edukacyjna, polegająca na publikacji artykułów objaśniających najważniejsze aspekty przeciwdziałania korupcji w organizacji.
Pracownicy mogą również zgłaszać pytania oraz zaobserwowane nieprawidłowości w tym obszarze za pośrednictwem utworzonej do tego celu skrzynki mailowej, albo też kontaktować się z bezpośrednim przełożonym lub kierującym Departamentem Zapewnienia Zgodności.
Ponadto w roku 2022 wdrożono również szkolenie dotyczące przeciwdziałania korupcji:
[GRI: 205-2] Przeszkoleni z zakresu przeciwdziałania korupcji* | Bank 2022 | Grupa 2022 |
Kadra menedżerska przeszkolona w danym roku | 1 021 | 1 034 |
89,88% | 89,99% | |
Pozostali pracownicy przeszkoleni w danym roku | 5 331 | 5 350 |
96,57% | 96,58% |
Każdy dostawca biorący udział w przetargu, poprzez podpisanie oświadczenia, zobowiązuje się do przestrzegania zasad zawartych w „Kodeksie Etycznym Grupy Banku Millennium”, w tym do poszanowania praw człowieka i respektowania zasad polityki antykorupcyjnej. Treść regulacji „Przeciwdziałanie korupcji w Banku Millennium S.A. Zasady i wytyczne” jest komunikowana i udostępniana 100% partnerów biznesowych oraz każdemu z dostawców biorących udział w przetargu. Bank nie organizuje odrębnych szkoleń z tematyki korupcji dla partnerów biznesowych, natomiast Zasady przeciwdziałania korupcji są udostępniane partnerom biznesowym i pozostałym interesariuszom na stronie internetowej Banku.
[GRI: 205-1] W ramach oceny poszczególnych składowych ryzyka operacyjnego, przedmiotem analizy Departamentu Audytu Wewnętrznego w trakcie prowadzonych badań audytowych jest także aspekt podatności na ryzyko korupcji różnych rodzajów aktywności Banku. Dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie potwierdzają adekwatność i efektywność wdrożonych w tym celu mechanizmów kontrolnych, jak np. procedury, podział obowiązków, autoryzacje, limity. Badaniom okresowym Departamentu Audytu Wewnętrznego podlega cała działalność Banku i wszystkie procesy biznesowe w ramach Grupy Banku Millennium.
[GRI: 205-3] W 2022 roku brak wykrytych przypadków korupcji.
Niektóre Spółki posiadają ponadto własne regulacje antykorupcyjne. Millennium Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych stosuje własne regulacje antykorupcyjne wynikające z wymogów prawa wobec tej kategorii podmiotów, ujęte w „Regulaminie przyjmowania i przekazywania zachęt”.