- Rola czynników ESG, w tym odpowiedzialnego finansowania, w strategii biznesowej banku,
- Polityka podatkowa banku,
- Dostępność produktów i usług banku, w szczególności dla osób wykluczonych cyfrowo, osób z niepełnosprawnościami i seniorów,
- Rzetelne i przejrzyste informowanie klientów banku, etyczny marketing i sprzedaż,
- Innowacje i rozwijanie przez bank nowych technologii,
- Zachowanie przez bank poufności w relacjach z klientami; działania zapobiegające utracie danych klientów,
- Rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa środków powierzonych bankowi,
- Aktywności podejmowane przez bank w celu zapobiegania korupcji.
Definiowanie treści raportu – dialog z interesariuszami

[GRI: 2-29, 3-1, 3-2] Opracowanie raportu poprzedził proces definiowania jego treści, na który złożyła się identyfikacja, priorytetyzacja i walidacja kluczowych aspektów funkcjonowania Grupy Banku Millennium w sferach: biznesowej, środowiskowej, pracowniczej i społecznej. 31 adekwatnych do działalności Grupy Banku Millennium aspektów raportowania zidentyfikowano opierając się m.in. na zakresie tematycznym GRI Standards oraz praktykach i trendach zrównoważonego rozwoju w branży finansowej. Aspekty te zestawiono poniżej.
- Wpływ banku na klimat oraz ryzyka i szanse dla jego biznesu związane ze zmianami klimatu,
- Zużycie przez bank energii i sposoby jego redukcji,
- Działania podejmowane przez bank w sferze edukacji ekologicznej,
- Wpływ banku na różnorodność biologiczną,
- Zużycie przez bank wody i sposoby jego redukcji,
- Emisje gazów cieplarnianych związane z działalnością banku oraz sposoby ich redukcji,
- Wykorzystywane przez bank surowce i materiały,
- Minimalizacja ilości produkowanych przez bank odpadów i recykling.
- Warunki zatrudnienia w banku (benefity, urlopy rodzicielskie, rotacja pracowników),
- Informowanie pracowników banku i przeprowadzanie z nimi konsultacji,
- Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników banku,
- Szkolenia i wspieranie rozwoju pracowników banku,
- Różnorodność i równość szans w dostępie do stanowisk w banku; równe wynagrodzenia mężczyzn i kobiet,
- Ograniczanie przez bank potencjalnych przypadków dyskryminacji,
- Gwarantowanie pracownikom banku prawa do zrzeszania się i prowadzenia sporów zbiorowych,
- Wynagrodzenie pracowników banku najniższego szczebla (w stosunku do płacy minimalnej).
- Działania banku związane ze wsparciem obywateli Ukrainy,
- Relacje banku ze społecznościami lokalnymi i wpływ na nie,
- Programy społeczne Grupy Banku Millennium i Fundacji Banku Millennium,
- Wolontariat organizowany przez bank oraz inicjatywy jego pracowników,
- Działalność sponsoringowa i charytatywna banku,
- Uwzględnianie czynników ESG w procesie wybierania przez bank dostawców,
- Wsparcie finansowe i rzeczowe udzielane przez bank partiom politycznym i politykom.
Powyższe aspekty zostały poddane priorytetyzacji, na którą złożyły się dwa komplementarne procesy: badanie perspektywy wewnętrznej oraz badanie oczekiwań interesariuszy zewnętrznych.
Perspektywa wewnętrzna została określona przez przedstawicieli i przedstawicielki kadry pracowniczej i kadry zarządzającej Grupy Banku Millennium za pośrednictwem anonimowej ankiety internetowej. Badanie zrealizowano w dniach 12 grudnia 2022 – 23 grudnia 2022 roku. Łącznie wzięło w nim udział 131 osób.
Badanie oczekiwań interesariuszy zewnętrznych zostało przeprowadzone również w formie anonimowej ankiety online.
Prośba o wzięcie udziału w procesie została przesłana do przedstawicieli i przedstawicielek następujących grup interesariuszy:
- Dostawcy/Partnerzy biznesowi
- Media
- Klienci
- Instytucje kultury
- Inwestorzy instytucjonalni
- Organizacje biznesowe
- Instytucje publiczne
- Audytorzy
- Uczelnie/Studenci
- Organizacje międzynarodowe
- NGO
- Organizacje branżowe
Wybierając grupy interesariuszy, które zostały włączone w opisywany proces, bazowano na matrycy interesariuszy, opracowanej na potrzeby raportowania ESG za 2021 rok. Ankieta zrealizowana została w dniach 14 grudnia – 9 stycznia 2023 roku.
Łącznie otrzymano odpowiedzi od 14 osób.
Istotne tematy raportowania
Istotne tematy raportowania, zaprezentowane poniżej, zostały wyłonione z uwzględnieniem wyników opisanych powyżej procesów. Dodatkowo wzięto pod uwagę m.in. trendy raportowania niefinansowego, wytyczne TCFD w sprawie raportowania kwestii związanych z klimatem oraz zapisy ustawy o rachunkowości. Po przeprowadzonej analizie istotnych tematów, Bank zadecydował, aby niektóre z aspektów, pomimo niższej oceny nadanej w badaniu przez interesariuszy, opisać w raporcie szerzej (prezentując zarówno podejście do zarządzania, jak i dane wynikowe). Dotyczy to m.in., wykorzystanych materiałów i surowców, zużycia wody czy emisji gazów cieplarnianych oraz działań związanych ze wsparciem obywateli Ukrainy.
- Rzetelne i przejrzyste informowanie klientów banku, etyczny marketing i sprzedaż
- Programy społeczne Grupy Banku Millennium i Fundacji Banku Millennium
- Dostępność produktów i usług banku, w szczególności dla osób wykluczonych cyfrowo, osób z niepełnosprawnościami i seniorów
- Działania podejmowane przez bank w sferze edukacji ekologicznej
- Zachowanie przez bank poufności w relacjach z klientami; działania zapobiegające utracie danych klientów
- Różnorodność i równość szans w dostępie do stanowisk w banku; równe wynagrodzenia mężczyzn i kobiet
- Działalność sponsoringowa i charytatywna banku
- Warunki zatrudnienia w banku (benefity, urlopy rodzicielskie, rotacja pracowników)
- Rzetelne i przejrzyste informowanie klientów banku, etyczny marketing i sprzedaż
- Szkolenia i wspieranie rozwoju pracowników banku
- Informowanie pracowników banku i przeprowadzanie z nimi konsultacji
- Innowacje i rozwijanie przez bank nowych technologii
- Wynagrodzenie pracowników banku najniższego szczebla (w stosunku do płacy minimalnej)
- Różnorodność i równość szans w dostępie do stanowisk w banku; równe wynagrodzenia mężczyzn i kobiet
- Ograniczanie przez bank potencjalnych przypadków dyskryminacji
- Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników banku
- Rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa środków powierzonych bankowi
Mapa istotnych tematów
- 3 Dostępność produktów i usług banku, w szczególności dla osób wykluczonych cyfrowo, osób z niepełnosprawnościami i seniorów
- 4 Rzetelne i przejrzyste informowanie klientów banku, etyczny marketing i sprzedaż
- 5 Innowacje i rozwijanie przez bank nowych technologii
- 6 Zachowanie przez bank poufności w relacjach z klientami; działania zapobiegające utracie danych klientów
- 7 Rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa środków powierzonych bankowi
- 11 Działania podejmowane przez bank w sferze edukacji ekologicznej
- 17 Warunki zatrudnienia w banku (benefity, urlopy rodzicielskie, rotacja pracowników)
- 18 Informowanie pracowników banku i przeprowadzanie z nimi konsultacji
- 19 Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników banku
- 20 Szkolenia i wspieranie rozwoju pracowników banku
- 21 Różnorodność i równość szans w dostępie do stanowisk w banku; równe wynagrodzenia mężczyzn i kobiet
- 22 Ograniczanie przez bank potencjalnych przypadków dyskryminacji
- 27 Programy społeczne Grupy Banku Millennium i Fundacji Banku Millennium
- 29 Działalność sponsoringowa i charytatywna banku
- 1 Rola czynników ESG, w tym odpowiedzialnego finansowania, w strategii biznesowej banku
- 2 Polityka podatkowa banku
- 8 Aktywności podejmowane przez bank w celu zapobiegania korupcji
- 9 Wpływ banku na klimat oraz ryzyka i szanse dla jego biznesu związane ze zmianami klimatu
- 10 Zużycie przez bank energii i sposoby jego redukcji
- 12 Wpływ banku na różnorodność biologiczną
- 13 Zużycie przez bank wody i sposoby jego redukcji
- 14 Emisje gazów cieplarnianych związane z działalnością banku oraz sposoby ich redukcji
- 15 Wykorzystywane przez bank surowce i materiały
- 16 Minimalizacja ilości produkowanych przez bank odpadów i recykling
- 23 Gwarantowanie pracownikom banku prawa do zrzeszania się i prowadzenia sporów zbiorowych
- 24 Wynagrodzenie pracowników banku najniższego szczebla (w stosunku do płacy minimalnej)
- 25 Działania banku związane ze wsparciem obywateli Ukrainy
- 26 Relacje banku ze społecznościami lokalnymi i wpływ na nie
- 28 Wolontariat organizowany przez bank oraz inicjatywy jego pracowników
- 30 Uwzględnianie czynników ESG w procesie wybierania przez bank dostawców
- 31 Wsparcie finansowe i rzeczowe udzielane przez bank partiom politycznym i politykom
[GRI: 3-2] W porównaniu z raportem za rok 2022 do listy tematów istotnych dodane zostały następujące zagadnienia:
- Działania podejmowane przez bank w sferze edukacji ekologicznej
- Informowanie pracowników banku i przeprowadzanie z nimi konsultacji
- Działalność sponsoringowa i charytatywna banku
W porównaniu z raportem za rok 2021 na liście nie znalazły się następujące tematy:
- Wykorzystywane przez firmę surowce i materiały oraz ich recykling i ponowne wykorzystanie, minimalizacja powstawania odpadów
- Zgodność z prawem i regulacjami (w tym dotyczącymi użytkowania produktów oraz usług)
- Pobór i zużycie wody przez firmę, ponowne wykorzystanie wody, informacje na temat odprowadzanych ścieków
- Ryzyka oraz szanse rozwoju biznesu wynikające ze zmian klimatycznych
- Emisje gazów cieplarnianych oraz sposoby ich redukowania
- Polityka środowiskowa w zakresie finansowania
- Ocena dostawców pod kątem spełniania kryteriów środowiskowych
- Przestrzeganie praw człowieka, szkolenia dla pracowników na temat praw człowieka
- Ocena dostawców pod kątem praktyk zatrudnienia, kwestii społecznych i poszanowania praw człowieka
- Etyczne podejście i dialog z klientami
- Przejrzystość informacji o produktach i usługach
- Uwzględnianie kwestii ESG w strategii biznesowej banku
- Aktywności podejmowane przez firmę w celu eliminacji przypadków korupcji
- Zarządzanie tematem podatków, płacenie podatków
- Proekologiczne produkty i odpowiedzialne finansowanie
- Rozwój kanałów bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej
- Wyniki finansowe (przychody, koszty)
Zestaw istotnych tematów zmienił się w porównaniu do poprzedniego okresu sprawozdawczego w wyniku badań perspektywy wewnętrznej i oczekiwań interesariuszy zewnętrznych.
[GRI: 2-29] Priorytetem dla Banku są efektywne i wartościowe relacje z interesariuszami, dlatego Bank zarówno bada ich oczekiwania co do raportowania interesujących ich kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem, jak i dostarcza im informacji zwrotnych co do przełożenia pozyskanych od nich informacji na faktyczną zawartość raportu.