Definiowanie treści raportu – dialog z interesariuszami

[GRI: 2-29, 3-1, 3-2] Opracowanie raportu poprzedził proces definiowania jego treści, na który złożyła się identyfikacja, priorytetyzacja i walidacja kluczowych aspektów funkcjonowania Grupy Banku Millennium w sferach: biznesowej, środowiskowej, pracowniczej i społecznej. 31 adekwatnych do działalności Grupy Banku Millennium aspektów raportowania zidentyfikowano opierając się m.in. na zakresie tematycznym GRI Standards oraz praktykach i trendach zrównoważonego rozwoju w branży finansowej. Aspekty te zestawiono poniżej.

  • Rola czynników ESG, w tym odpowiedzialnego finansowania, w strategii biznesowej banku,
  • Polityka podatkowa banku,
  • Dostępność produktów i usług banku, w szczególności dla osób wykluczonych cyfrowo, osób z niepełnosprawnościami i seniorów,
  • Rzetelne i przejrzyste informowanie klientów banku, etyczny marketing i sprzedaż,
  • Innowacje i rozwijanie przez bank nowych technologii,
  • Zachowanie przez bank poufności w relacjach z klientami; działania zapobiegające utracie danych klientów,
  • Rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa środków powierzonych bankowi,
  • Aktywności podejmowane przez bank w celu zapobiegania korupcji.
  • Wpływ banku na klimat oraz ryzyka i szanse dla jego biznesu związane ze zmianami klimatu,
  • Zużycie przez bank energii i sposoby jego redukcji,
  • Działania podejmowane przez bank w sferze edukacji ekologicznej,
  • Wpływ banku na różnorodność biologiczną,
  • Zużycie przez bank wody i sposoby jego redukcji,
  • Emisje gazów cieplarnianych związane z działalnością banku oraz sposoby ich redukcji,
  • Wykorzystywane przez bank surowce i materiały,
  • Minimalizacja ilości produkowanych przez bank odpadów i recykling.
  • Warunki zatrudnienia w banku (benefity, urlopy rodzicielskie, rotacja pracowników),
  • Informowanie pracowników banku i przeprowadzanie z nimi konsultacji,
  • Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników banku,
  • Szkolenia i wspieranie rozwoju pracowników banku,
  • Różnorodność i równość szans w dostępie do stanowisk w banku; równe wynagrodzenia mężczyzn i kobiet,
  • Ograniczanie przez bank potencjalnych przypadków dyskryminacji,
  • Gwarantowanie pracownikom banku prawa do zrzeszania się i prowadzenia sporów zbiorowych,
  • Wynagrodzenie pracowników banku najniższego szczebla (w stosunku do płacy minimalnej).
  • Działania banku związane ze wsparciem obywateli Ukrainy,
  • Relacje banku ze społecznościami lokalnymi i wpływ na nie,
  • Programy społeczne Grupy Banku Millennium i Fundacji Banku Millennium,
  • Wolontariat organizowany przez bank oraz inicjatywy jego pracowników,
  • Działalność sponsoringowa i charytatywna banku,
  • Uwzględnianie czynników ESG w procesie wybierania przez bank dostawców,
  • Wsparcie finansowe i rzeczowe udzielane przez bank partiom politycznym i politykom.

Powyższe aspekty zostały poddane priorytetyzacji, na którą złożyły się dwa komplementarne procesy: badanie perspektywy wewnętrznej oraz badanie oczekiwań interesariuszy zewnętrznych.

Perspektywa wewnętrzna została określona przez przedstawicieli i przedstawicielki kadry pracowniczej i kadry zarządzającej Grupy Banku Millennium za pośrednictwem anonimowej ankiety internetowej. Badanie zrealizowano w dniach 12 grudnia 2022 – 23 grudnia 2022 roku. Łącznie wzięło w nim udział 131 osób.

Badanie oczekiwań interesariuszy zewnętrznych zostało przeprowadzone również w formie anonimowej ankiety online.
Prośba o wzięcie udziału w procesie została przesłana do przedstawicieli i przedstawicielek następujących grup interesariuszy:

  • Dostawcy/Partnerzy biznesowi
  • Media
  • Klienci
  • Instytucje kultury
  • Inwestorzy instytucjonalni
  • Organizacje biznesowe
  • Instytucje publiczne
  • Audytorzy
  • Uczelnie/Studenci
  • Organizacje międzynarodowe
  • NGO
  • Organizacje branżowe

Wybierając grupy interesariuszy, które zostały włączone w opisywany proces, bazowano na matrycy interesariuszy, opracowanej na potrzeby raportowania ESG za 2021 rok. Ankieta zrealizowana została w dniach 14 grudnia – 9 stycznia 2023 roku.
Łącznie otrzymano odpowiedzi od 14 osób.

Istotne tematy raportowania

Istotne tematy raportowania, zaprezentowane poniżej, zostały wyłonione z uwzględnieniem wyników opisanych powyżej procesów. Dodatkowo wzięto pod uwagę m.in. trendy raportowania niefinansowego, wytyczne TCFD w sprawie raportowania kwestii związanych z klimatem oraz zapisy ustawy o rachunkowości. Po przeprowadzonej analizie istotnych tematów, Bank zadecydował, aby niektóre z aspektów, pomimo niższej oceny nadanej w badaniu przez interesariuszy, opisać w raporcie szerzej (prezentując zarówno podejście do zarządzania, jak i dane wynikowe). Dotyczy to m.in., wykorzystanych materiałów i surowców, zużycia wody czy emisji gazów cieplarnianych oraz działań związanych ze wsparciem obywateli Ukrainy.

  • Rzetelne i przejrzyste informowanie klientów banku, etyczny marketing i sprzedaż
  • Programy społeczne Grupy Banku Millennium i Fundacji Banku Millennium
  • Dostępność produktów i usług banku, w szczególności dla osób wykluczonych cyfrowo, osób z niepełnosprawnościami i seniorów
  • Działania podejmowane przez bank w sferze edukacji ekologicznej
  • Zachowanie przez bank poufności w relacjach z klientami; działania zapobiegające utracie danych klientów
  • Różnorodność i równość szans w dostępie do stanowisk w banku; równe wynagrodzenia mężczyzn i kobiet
  • Działalność sponsoringowa i charytatywna banku
  • Warunki zatrudnienia w banku (benefity, urlopy rodzicielskie, rotacja pracowników)
  • Rzetelne i przejrzyste informowanie klientów banku, etyczny marketing i sprzedaż
  • Szkolenia i wspieranie rozwoju pracowników banku
  • Informowanie pracowników banku i przeprowadzanie z nimi konsultacji
  • Innowacje i rozwijanie przez bank nowych technologii
  • Wynagrodzenie pracowników banku najniższego szczebla (w stosunku do płacy minimalnej)
  • Różnorodność i równość szans w dostępie do stanowisk w banku; równe wynagrodzenia mężczyzn i kobiet
  • Ograniczanie przez bank potencjalnych przypadków dyskryminacji
  • Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników banku
  • Rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa środków powierzonych bankowi

Mapa istotnych tematów

  • 3 Dostępność produktów i usług banku, w szczególności dla osób wykluczonych cyfrowo, osób z niepełnosprawnościami i seniorów
  • 4 Rzetelne i przejrzyste informowanie klientów banku, etyczny marketing i sprzedaż
  • 5 Innowacje i rozwijanie przez bank nowych technologii
  • 6 Zachowanie przez bank poufności w relacjach z klientami; działania zapobiegające utracie danych klientów
  • 7 Rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa środków powierzonych bankowi
  • 11 Działania podejmowane przez bank w sferze edukacji ekologicznej
  • 17 Warunki zatrudnienia w banku (benefity, urlopy rodzicielskie, rotacja pracowników)
  • 18 Informowanie pracowników banku i przeprowadzanie z nimi konsultacji
  • 19 Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników banku
  • 20 Szkolenia i wspieranie rozwoju pracowników banku
  • 21 Różnorodność i równość szans w dostępie do stanowisk w banku; równe wynagrodzenia mężczyzn i kobiet
  • 22 Ograniczanie przez bank potencjalnych przypadków dyskryminacji
  • 27 Programy społeczne Grupy Banku Millennium i Fundacji Banku Millennium
  • 29 Działalność sponsoringowa i charytatywna banku
  • 1 Rola czynników ESG, w tym odpowiedzialnego finansowania, w strategii biznesowej banku
  • 2 Polityka podatkowa banku
  • 8 Aktywności podejmowane przez bank w celu zapobiegania korupcji
  • 9 Wpływ banku na klimat oraz ryzyka i szanse dla jego biznesu związane ze zmianami klimatu
  • 10 Zużycie przez bank energii i sposoby jego redukcji
  • 12 Wpływ banku na różnorodność biologiczną
  • 13 Zużycie przez bank wody i sposoby jego redukcji
  • 14 Emisje gazów cieplarnianych związane z działalnością banku oraz sposoby ich redukcji
  • 15 Wykorzystywane przez bank surowce i materiały
  • 16 Minimalizacja ilości produkowanych przez bank odpadów i recykling
  • 23 Gwarantowanie pracownikom banku prawa do zrzeszania się i prowadzenia sporów zbiorowych
  • 24 Wynagrodzenie pracowników banku najniższego szczebla (w stosunku do płacy minimalnej)
  • 25 Działania banku związane ze wsparciem obywateli Ukrainy
  • 26 Relacje banku ze społecznościami lokalnymi i wpływ na nie
  • 28 Wolontariat organizowany przez bank oraz inicjatywy jego pracowników
  • 30 Uwzględnianie czynników ESG w procesie wybierania przez bank dostawców
  • 31 Wsparcie finansowe i rzeczowe udzielane przez bank partiom politycznym i politykom

[GRI: 3-2] W porównaniu z raportem za rok 2022 do listy tematów istotnych dodane zostały następujące zagadnienia:

  • Działania podejmowane przez bank w sferze edukacji ekologicznej
  • Informowanie pracowników banku i przeprowadzanie z nimi konsultacji
  • Działalność sponsoringowa i charytatywna banku

W porównaniu z raportem za rok 2021 na liście nie znalazły się następujące tematy:

  • Wykorzystywane przez firmę surowce i materiały oraz ich recykling i ponowne wykorzystanie, minimalizacja powstawania odpadów
  • Zgodność z prawem i regulacjami (w tym dotyczącymi użytkowania produktów oraz usług)
  • Pobór i zużycie wody przez firmę, ponowne wykorzystanie wody, informacje na temat odprowadzanych ścieków
  • Ryzyka oraz szanse rozwoju biznesu wynikające ze zmian klimatycznych
  • Emisje gazów cieplarnianych oraz sposoby ich redukowania
  • Polityka środowiskowa w zakresie finansowania
  • Ocena dostawców pod kątem spełniania kryteriów środowiskowych
  • Przestrzeganie praw człowieka, szkolenia dla pracowników na temat praw człowieka
  • Ocena dostawców pod kątem praktyk zatrudnienia, kwestii społecznych i poszanowania praw człowieka
  • Etyczne podejście i dialog z klientami
  • Przejrzystość informacji o produktach i usługach
  • Uwzględnianie kwestii ESG w strategii biznesowej banku
  • Aktywności podejmowane przez firmę w celu eliminacji przypadków korupcji
  • Zarządzanie tematem podatków, płacenie podatków
  • Proekologiczne produkty i odpowiedzialne finansowanie
  • Rozwój kanałów bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej
  • Wyniki finansowe (przychody, koszty)

Zestaw istotnych tematów zmienił się w porównaniu do poprzedniego okresu sprawozdawczego w wyniku badań perspektywy wewnętrznej i oczekiwań interesariuszy zewnętrznych.

[GRI: 2-29] Priorytetem dla Banku są efektywne i wartościowe relacje z interesariuszami, dlatego Bank zarówno bada ich oczekiwania co do raportowania interesujących ich kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem, jak i dostarcza im informacji zwrotnych co do przełożenia pozyskanych od nich informacji na faktyczną zawartość raportu.

Wyniki wyszukiwania