Raport finansowy i ESG

Model biznesowy i model tworzenia wartości

Model biznesowy

Bank Millennium prowadzi działalność w oparciu o model biznesowy bazujący na pięciu filarach:

millenium-model_25022022 millenium-model_25022022

Jesteśmy najbardziej klientocentrycznym bankiem, który nieustannie się rozwija. Chcemy być najbardziej spersonalizowanym bankiem na skalę masową

Jesteśmy liderem cyfrowej bankowości, oferując połączenie szerokiego zakresu dotarcia i wysokiej jakości usług.

Jesteśmy jednym z najszybciej rosnących banków w zakresie pozyskiwania klientów z główną relacją.

Mamy wiodący efektywny kosztowo model biznesowy, zbudowany na najnowszej technologii i elastyczny pod kątem zmian i wzrostu skali Banku.

Posiadamy elastyczny model operacyjny, kulturę organizacyjną umożliwiającą szybkie reagowanie oraz kompetencje cyfrowe i analizy danych.

[GRI 102-16] Fundamentem modelu biznesowego są wartości firmy: budowanie relacji opartych na zaufaniu, pasja do jakości i innowacyjności, rozwój pracowników i promowanie współpracy oraz ambicja, by zawsze mierzyć wyżej

misja_wizja misja_wizja

Model tworzenia wartości

Kapitały, które posiada Grupa Banku Millennium, pozwalają na rozwój biznesu z jednoczesnym tworzeniem wartości dla Interesariuszy.

Kapitały Grupy Banku Millennium…

  • 97,2 mld zł zobowiązania ogółem Grupy
  • 6,7 mld zł środki własne Grupy
  • 103,9 mld zł aktywa ogółem Grupy

Przyjazne miejsce pracy, nastawienie na rozwój pracowników, dbałość o różnorodność.

  • 7 079 – liczba pracowników Grupy
  • 38,9 – średnia liczba godzin szkoleniowych na pracownika Grupy rocznie
  • Obowiązkowe szkolenia z Kodeksu Etycznego
  • Laureaci licznych konkursów z zakresu jakości obsługi
  • Nowoczesna infrastruktura, przyjazne środowisku rozwiązania w siedzibach

Kultura szybkiego reagowania na zmiany (agility), nowoczesna infrastruktura i systemy IT, cyfryzacja i optymalizacja procesów pozwalające na tworzenie innowacyjnych produktów i oferowanie wysokiej jakości usług, efektywność kosztowa organizacji.

  • Nastawienie na rozwój i innowacje, z pełnym zrozumieniem potrzeb klienta
  • Aktywny rozwój usług otwartej bankowości
  • 46,2% wskaźnik koszty/dochody Grupy
  • Ograniczanie zużycia zasobów, dbałość o obniżanie poziomu emisyjności budynków

Inwestycje w nowe rozwiązania technologiczne i innowacje, większość rozwoju IT wewnątrz Banku, wewnętrzny start-up goodie, wewnętrzny zespół UX Design.

  • Nowa strategia biznesowa na lata 2022-2024 – kwestie ESG są jej częścią
  • System bankowości internetowej Millenet oraz aplikacja mobilna są projektowane z myślą o użytkownikach i wspólnie z nimi, w duchu podejścia Human-Centred Design
  • Współpraca z uczelniami
  • Rozbudowany program szkoleń wewnętrznych

 

Jakość relacji z otoczeniem, reputacja Banku, bezpieczeństwo transakcji, zwiększanie świadomości finansowej społeczeństwa.

  • 94% klientów detalicznych zadowolonych z usług Banku
  • Blisko 1,6 mln zł przekazane przez Grupę Banku Millennium na darowizny i sponsoring w 2021 roku
  • Działania edukacyjne dla klientów zakresie bezpieczeństwa cyfrowego
  • Programy edukacji finansowej Fundacji Banku Millennium oraz wsparcie społeczności lokalnych w ramach wolontariatu pracowniczego

…pozwalają na rozwój biznesu poprzez:

  • Optymalizację i cyfryzację procesów
  • Umożliwienie dostępu do usług pozabankowych
  • Kreowanie kultury pracy umożliwiającej szybkie reagowanie na zmiany
  • Wprowadzanie produktów i usług bankowych ułatwiających codzienne życie
  • Stworzenie inteligentnej platformy zakupowej goodie
  • Rozwój organiczny i synergie po połączeniu z Euro Bankiem

...i tworzą wartość dla Interesariuszy:

Bankowość dla wszystkich – brak barier fizycznych, infrastrukturalnych i cyfrowych

  • Stały rozwój usług bankowości internetowej i mobilnej
  • 70% oddziałów dostępnych dla osób z niepełnosprawnością
  • 100% bankomatów dostępnych dla osób z niepełnosprawnością
  • Nagroda „Wrocław bez barier” dla Banku Millennium
  • Złoty listek CSR tygodnika „Polityka” – nagroda dla firm o najwyższych standardach odpowiedzialności społecznej

Pozabankowe funkcjonalności cyfrowe, np. e-administracja

  • Ponad 1 mln klientów z dostępem do e-administracji. Aplikacja mobilna jako centrum zarządzania codziennymi sprawami, nie tylko finansowymi

Wysoka jakość usług

  • 51 – NPS dla klientów detalicznych
  • Najlepszy Bank w Polsce w 2021 roku wg magazynu „Global Finance”
  • W ostatniej edycji rankingu „Przyjazny Bank Newsweeka” Bank Millennium zajął pierwsze miejsce w kategorii głównej „Bank dla Kowalskiego” i drugie miejsce w kategorii „Bankowość zdalna”

Wskaźnik fluktuacji

  • 4% – wskaźnik fluktuacji

Edukacja i rozwój

  • Millennium Campus – program rozwoju wiedzy i kompetencji, którego celem jest wspieranie wzrostu innowacyjności w organizacji. Propozycja udziału w programie kierowana jest do wszystkich pracowników.

Poszanowanie różnorodności

  • Bank został ujęty w rankingu „Europejskich liderów różnorodności 2022”. W najnowszym zestawieniu Financial Times z 15 tysięcy europejskich firm wyłoniono 850 pracodawców, którzy wspierają i promują różnorodność w swoich organizacjach.

Rentowność

  • 13,6 – zwrot z kapitału ROE (skorygowany o istotne zdarzenia jednorazowe)

Solidna baza kapitałowa

  • 17,1% – TCR (łączny wskaźnik kapitałowy)

Wysokie standardy zarządzania ESG

  • Członek WIG-ESG na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, przestrzeganie Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW i Zasad Ładu Korporacyjnego

Etyczna współpraca

  • 83% zapłaconych faktur w przedziale do 30 dni

Odpowiedzialność w łańcuchu dostaw

  • 100% nowo zawieranych umów z klauzulą zobowiązującą dostawców do stosowania zasad Kodeksu Etycznego Grupy Banku Millennium

Fundusz wsparcia dla pracowników

  • 1 mln zł w Specjalnym Funduszu Wsparcia dla Pracowników Grupy Banku Millennium na wypadek zarażenia COVID-19 (zasilenie środkami Banku) – fundusz utworzony w 2020 roku, środki z niego udostępniane na bieżąco także w 2021 roku.

Edukacja finansowa

  • W listopadzie i grudniu 2021 roku, w ramach siódmej już edycji projektu „Finansowy Elementarz”, Fundacja Banku Millennium przeprowadziła 200 warsztatów, odwiedzając 54 przedszkola.
  • W spotkaniach wzięło udział ponad 5 tysięcy przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat.

Promocja kultury

  • Bank Millennium jest mecenasem festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity od 16 lat i podpisał porozumienie o przedłużeniu współpracy na lata 2022-2024.
  • We wrześniu 2021 roku odbyła się 18. edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity, po raz drugi w historii w formule hybrydowej. Hybrydowa edycja festiwalu w 2021 roku przyciągnęła łącznie 134 000 widzów.
  • Nagroda Złoty Dźwigacz Kultury za mecenat nad festiwalem Sacrum Profanum

Minimalizacja wpływu na środowisko

  • Cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych określone w nowej strategii biznesowej
  • Ograniczanie zużycia zasobów i emisyjności zajmowanych budynków
  • Od wdrożenia Autoryzacji Mobilnej klienci wykonali około 1,6 mln operacji, co pozwoliło zrezygnować z papierowych wydruków i zaoszczędzić 32 tys. ryz papieru
  • Nowa siedziba centrali we Wrocławiu, spełniająca wysokie ekologiczne standardy
  • Modelowy ekologiczny oddział w Gdańsku

Wyniki wyszukiwania