Rok 2021 przyniósł stopniowe odbudowanie się działalności biznesowej i w rezultacie rekordowy wynik operacyjny (bez kosztów związanych z portfelem walutowych kredytów hipotecznych) w 4kw21. Grupa poniosła na poziomie skonsolidowanym stratę netto w wysokości 1 332 mln zł (wynik raportowany). Wynik netto roku 2021 skorygowany o jednorazowe zdarzenia, koszty związane z portfelem kredytów hipotecznych w walutach obcych, dodatnią aktualizację wyceny akcji Visa oraz rezerwę na sądową sprawę dotyczącą ekspozycji z sektora przedsiębiorstw, wyniósł 1 123 mln zł, +46% r/r. Skorygowany zwrot z kapitału (ang. ROE) wyniósł 13,8% w porównaniu z 8,4% w roku 2020.

Solidne wyniki
biznesowe 2021
Zrealizowaliśmy
ambitne cele
biznesowe
LIST PREZESA
W 2021 roku osiągnęliśmy dobre wyniki operacyjne i biznesowe, aktywnie zarządzając i łagodząc ryzyka związane z działalnością bankową. Był to rok wysokiego wzrostu detalicznej akcji kredytowej, do czego przyczyniła się rekordowa sprzedaż nowych kredytów hipotecznych oraz ożywienie w sprzedaży pożyczek gotówkowych. Jak przystało na lidera doświadczeń klienta w świecie cyfrowym, liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej przekroczyła 2,3 mln (wzrost o 10% r/r), a klientów mobilnych 1,9 mln (wzrost o 16% r/r).

Prezes Zarządu Banku Millennium

Wyniki operacyjne i finansowe
-
+5% r/r
Wyniki operacyjny przed kosztami rezerw
-
+11% r/r
Wzrost prowizji i opłat
-
-6% r/r
Redukcja kosztów
-
13,8% r/r
Skorygowane ROE
Ponadrynkowy poziom wzrostu kredytów (kredyty netto +7% r/r) pomimo szybkiej redukcji portfela walutowych kredytów hipotecznych; solidne wartości produkcji kredytów detalicznych odegrały tu kluczową rolę, ale 4% wzrost r/r całego portfela kredytów przedsiębiorstw (wzrost portfela leasingowego o 7% r/r wart podkreślenia) również miał pozytywny wkład.
-
+7% r/r
Kredyty netto
-
+33% r/r
Kredyty hipoteczne (wypłaty)
-
-28% r/r
Portfel walutowych kredytów hipotecznych brutto
-
+21% r/r
Pożyczki gotówkowe (wypłaty)
Poprawa efektywności kosztowej w wyniku stałego wzrostu ucyfrowienia naszego biznesu, jak również relacji z klientami i silnej odpowiedzi kosztowej na presje przychodowe na początku roku.
-
-8%
Oddziały bankowe
-
+10% r/r
Klienci cyfrowi
-
39,4% r/r
Koszty/dochody*
* skorygowany; 43,5% w roku 2020
Wskaźniki kapitałowe obniżyły się w ciągu roku (skonsolidowany TCR: 17,1%/T1: 14,0% w porównaniu z odpowiednio 19,5%/16,5% na koniec roku poprzedniego) jednakże potencjał absorbcji ryzyka pozostał na bezpiecznym wysokim poziomie (3,1-3,5 pkt. proc. nadwyżki T1/TCR; 2,1%-2,8% bufora walutowego T1/TCR).
Depozyty klientów istotnie wzrosły w ciągu roku (+12% r/r) z depozytami korporacyjnymi rosnącymi o 29% r/r i depozytami detalicznymi rosnącymi 6%; płynność Banku pozostawała na bardzo komfortowym poziomie ze wskaźnikiem kredyty/depozyty w wys. 86,0% w porównaniu do 90% na koniec roku 2020.
-
17,1%
TCR
-
14,0%
T1
-
86%
Kredyty/depozyty
-
150%
LCR
Najwyższa jakość obsługi
Tworzenie spersonalizowanych, dostępnych dla wszystkich usług to nasza pasja i zarazem przewaga konkurencyjna.

-
Sukces mierzony satysfakcją klientów
Przykładamy szczególną wagę do tego, jak oceniane jest doświadczenie kontaktu z naszym bankiem. W 2021 roku wskaźnik Net Promoter Score (NPS) wśród klientów detalicznych osiągnął wartość 51.
WIĘCEJ -
Jesteśmy przyjaznym bankiem
„Przyjazny Bank Newsweeka" to jeden z kluczowych rankingów wskazujących liderów sektora bankowego w zakresie jakości obsługi. W 2021 roku zajęliśmy pierwsze miejsce w kategorii głównej „Bank dla Kowalskiego” i drugie miejsce w kategorii „Bankowość zdalna”.
WIĘCEJ
Dostępność dzięki innowacyjności
W projektowaniu nowoczesnych rozwiązań inspirują nas ludzie i ich potrzeby. Nasza aplikacja mobilna to wygodne centrum zarządzania codziennymi sprawami.

-
Bankowość bez barier
Dzięki nowoczesnym technologiom ułatwiamy dostęp do usług bankowych oraz pozafinansowych, niwelując bariery infrastrukturalne i cyfrowe.
WIĘCEJ -
Usprawnienia dzięki otwartej bankowości
Wykorzystujemy potencjał otwartej bankowości i projektujemy usługi, które dają jeszcze większe możliwości i ułatwienia naszym klientom. Nasze rozwiązania zostały docenione w międzynarodowych rankingach.
WIĘCEJ
Strategia inspirowana ludźmi
Strategia „Inspirują nas ludzie” na lata 2022-24 wskazuje drogę do inteligentnego wzrostu oraz poprawy zyskowności z zachowaniem fundamentu naszej działalności, którym jest nieustanna dbałość o klienta.

-
Chcemy zwiększyć liczbę aktywnych klientów
Planujemy dalsze, znaczące zwiększenie liczby aktywnych klientów detalicznych do poziomu ponad 3 mln w 2024 roku.
-
Wzrost biznesu oprzemy na innowacyjnych rozwiązaniach
odpowiadających na zmieniające się oczekiwania klientów. Zaoferujemy klientom jeszcze silniejszą personalizację produktów oraz cyfryzację modelu sprzedaży i obsługi.
-
Zwiększymy rentowność i wydajność
Zamierzamy osiągnąć 50% wzrost całkowitych przychodów wykorzystując dynamiczny rozwój rynku i trendy wpływające na stopy procentowe.
WIĘCEJ
ESG
(Environmental, Social, Governance)
Dalsze zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju jest integralną częścią naszej strategii.
