Szanowni Państwo,
Z prawdziwą przyjemnością zapraszam Państwa do lektury Raportu Rocznego za 2018 rok, zwłaszcza że był to rok pełen sukcesów. Osiągnęliśmy rekordowe w trzydziestoletniej historii Banku wyniki oraz podjęliśmy przełomowe decyzje, które wprowadzają Bank w zupełnie nową fazę rozwoju. W czerwcu złożyliśmy w Komisji Nadzoru Finansowego wniosek o zezwolenie na utworzenie banku hipotecznego, a w listopadzie podpisaliśmy umowę zakupu Euro Banku.
Kontynuując założony w średnioterminowej strategii wzrost organiczny, w 2018 roku odnotowaliśmy rekordowy zysk netto w wysokości 761 mln zł i pozyskaliśmy ponad 200 tysięcy nowych klientów. Wzrost liczby klientów oraz ich rosnąca aktywność przełożyły się na dwucyfrowe wzrosty większości linii biznesowych, w tym portfela kredytów konsumpcyjnych, hipotek złotowych i kredytów dla przedsiębiorstw. Nie byłoby to możliwe bez fantastycznego zespołu pracowników, którzy codziennym zaangażowaniem współtworzą markę Banku Millennium.
5 listopada 2018 roku podpisaliśmy z Société Générale umowę dotyczącą zakupu Euro Banku. Przedmiotem transakcji było nabycie 99,8% akcji Euro Banku. Transakcja efektywnie wykorzystująca nadwyżki kapitału i sytuację płynnościową powinna być sfinalizowana w 1 połowie 2019 roku, po uzyskaniu wymaganych zgód. Późniejsze połączenie z wrocławskim bankiem, wykorzystujące doświadczenia obu organizacji, znacząco zwiększy zysk i skalę naszego działania, a w dłuższej perspektywie przyniesie solidny zwrot z inwestycji.
Klientocentryzm i dbałość o najwyższej jakości doświadczenie klienta były kluczem do wszystkich prowadzanych przez nas działań. Dzięki temu wzrost liczby klientów szedł w parze z ich satysfakcją – 93% klientów detalicznych było zadowolonych ze współpracy z nami, a 53% korporacyjnych polecało nas innym. W 2018 roku byliśmy najczęściej polecanym bankiem komercyjnym w Polsce z lojalnością mierzoną najwyższym na rynku wskaźnikiem NPS=61. Po raz kolejny znaleźliśmy się na podium we wszystkich kategoriach rankingu „Przyjazny Bank Newsweeka” (m.in. 1 miejsce w kategorii „Bankowość mobilna”).
W dobie powszechnej smartfonizacji kontynuowaliśmy model biznesowy oparty na dalszej cyfryzacji i rozwoju rozwiązań mobilnych. Ponownie zwiększyliśmy udział kanałów cyfrowych w sprzedaży produktów, a z bankowości mobilnej, wzbogaconej m.in. o chatbota, korzystało już prawie 1 mln klientów. W raporcie Deloitte, który ocenia cyfrową dojrzałość banków w prawie 40 krajach Europy i Bliskiego Wschodu, znaleźliśmy się w gronie cyfrowych liderów regionu. Opisano nas jako bank dojrzały cyfrowo, dobrze przygotowany do wyzwań otwartej bankowości, oferujący już teraz wiele usług pozabankowych.
Chcemy, by wszyscy klienci, w tym osoby niepełnosprawne, czuli się z nami komfortowo. Wyeliminowanie barier cyfrowych, infrastrukturalnych i fizycznych w dostępie do usług było istotną częścią strategii na 2018 rok. Za dostosowanie strony internetowej banku do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących wygraliśmy konkurs „Strona internetowa bez barier”. Angażowaliśmy się również w przedsięwzięcia kulturalne, edukacyjne i społeczne. Po raz kolejny znaleźliśmy się w składzie Respect Index – indeksie spółek działających zgodnie z najlepszymi standardami CSR.
Kluczowym celem w 2019 roku będzie efektywne połączenie dalszego rozwoju organicznego ze skuteczną integracją z Euro Bankiem. Finalizacja transakcji kupna Euro Banku powinna nastąpić w pierwszej połowie, a fuzja operacyjna w drugiej połowie roku. Równolegle planujemy uzyskać stosowne licencje i rozpocząć działalność operacyjną banku hipotecznego, co da nam możliwość emisji listów zastawnych. Kolejnym elementem będzie pełne wdrożenie unijnej dyrektywy PSD2, która otworzy, a tym samym zrewolucjonizuje rynek płatności i innych usług finansowych w Polsce. Nadal chcemy być liderem innowacji, przynosić stabilne zyski oraz dbać o zadowolenie klientów.
Joao Bras Jorge
Prezes Zarządu Banku Millennium