W oparciu o analizę zużycia wody, energii i paliw, podejmowane są działania, które służą ograniczeniu zużycia tych surowców.
Bank Millennium | Grupa 2018 | Bank 2018 | Grupa 2017 | Bank 2017 | Bank 2016 | Bank 2015 | Jed. | Grupa zmiana 2018/ 2017 | Bank zmiana 2018/ 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Energia elektryczna zakupiona | 30 060 119 | 25 984 803 | 29 758 730 | 26 137 322 | 28 919 799 | 22 730 441 | kWh | 1,01% | -0,58% |
Energia cieplna zakupiona | 77 741 | 68 557 | 74 311 | 66 745 | 66 993 | 81 417 | GJ | 4,62% | 2,7% |
Gaz ziemny | 204 378 | 169 791 | 194 866 | 169 916 | 155 237 | 152 726 | M3 | 4,88% | -0,07% |
Olej opałowy | 4 600 | 4 600 | 11 218 | 9 131 | 13 570 | 13 832 | L | -58,99% | -49,6% |
Woda [GRI 303-1] | 87 654 | 80 549 | 78 573 | 72 078 | 68 511 | 70 703 | M3 | 11,56% | 11,75% |
[GRI 302-1]
Zużycie benzyny przez flotę samochodową Banku zwiększyło się o około 22% w stosunku do roku 2017. O około 26% spadło natomiast zużycie paliwa w pojazdach z napędem diesla. Spowodowane było to wzrostem liczby samochodów we flocie oraz sukcesywną wymianą samochodów na modele z napędem hybrydowym, które w dużym stopniu obniżają emisję spalin do środowiska.
Bank Millennium wymienił prawie wszystkie samochody ze swojej floty na modele hybrydowe. W skali roku flota będzie emitowała o ponad 500 ton CO2 mniej (zmniejszenie emisji o 20,6%) w porównaniu do stanu sprzed wymiany samochodów.
Bank Millennium | 2018 | 2017 | Zmiana 2018/2017 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Paliwo | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel |
Zużycie paliwa (litry) | 408 925 | 169 800 | 333 767 | 203 889 | 22% | -17% |
Grupa Banku Millennium | 2018 | 2017 | Zmiana 2018/2017 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Paliwo | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel |
Zużycie paliwa (litry) | 528 548 | 183 519 | 433 156 | 249 621 | 22% | -26% |
W celu racjonalizacji liczby podróży służbowych Bank stosuje limity związane z użyciem poszczególnych rodzajów transportu. Pracownicy korzystają najczęściej z transportu kolejowego i autobusowego. Podróże samolotem oraz samochodem prywatnym są ograniczane.
Podróże służbowe (km)* | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | Zmiana 2018/2017 |
---|---|---|---|---|---|
Lotnicze | 566 782 | 212 425 | 185 227 | 241 638 | 167% |
Taksówki | 3 562 | 3 155 | 1 716 | 1 317 | 13% |
Kolejowe | 2 739 829 | 2 227 450 | 1 923 347 | 1 794 890 | 23% |
Autokarowe | 483 499 | 247 495 | 211 568 | 199 432 | 95% |
[GRI 302-1]
*dane dla Banku Millennium, Spółki nie prowadzą rejestru przejechanych km
Wzrost kosztów transportu kolejowego i autokarowego oraz taksówek wynikał z większej liczby szkoleń/konferencji przeznaczonych dla departamentów sprzedażowych oraz zwiększonej liczby podróży służbowych. Na koniec 2018 r. Bank Millennium przejął SKOK Piast oraz podpisał umowę zakupu Euro Banku, co przyczyniło się do wzrostu kosztów delegacji.
Nowi pracownicy uczestniczący w szkoleniach wstępnych w Warszawie, z uwagi na utrudniony dojazd środkami komunikacji miejskiej, są dowożeni taksówkami z hotelu na szkolenie w centrali Banku. Wzrost kosztów transportu lotniczego był spowodowany zwiększeniem liczby zagranicznych podróży służbowych.
Spółki realizują podróże służbowe we własnym zakresie.
[GRI 305-1]
W roku 2018 blisko 90% całego śladu węglowego Grupy Banku pochodziło z emisji pośredniej związanej ze zużyciem energii elektrycznej i cieplnej w placówkach Banku (odpowiednio ok. 42,7% i ok. 47,0%), ok. 9% pochodzi ze spalania paliw we własnych instalacjach energetycznych i pojazdach oraz ok. 1% pochodzi z emisji pośredniej związanej z korzystaniem z publicznych środków transportu.
Łączna emisja CO2 w Grupie Banku Millennium w 2018 r. spadła około 32% w porównaniu z rokiem 2017. W 2018 r. zanotowano łączny wzrost zużycia energii elektrycznej ok 15%, jednak Grupa Banku Millennium zmieniła dostawcę energii elektrycznej. Nowy dostawca posiada w swoim portfelu paliw znaczący udział gazu ziemnego, co istotnie wpłynęło na obniżenie łącznej emisji CO2 w Grupie Banku Millennium.
Zakres raportowania powyższej emisji CO2 dotyczy emisji bezpośrednich ze spalania paliw we własnych źródłach energii i pojazdach (wg Scope 1 GHG Protocol), emisji pośrednich ze spalania paliw celem wytworzenia zakupionej przez organizację energii elektrycznej i energii cieplnej (wg Scope 2 GHG Protocol) oraz pozostałej emisji pośredniej pochodzącej ze spalania paliw w użytkowanych środkach transportu nie będących we władaniu organizacji tj. taksówki, samoloty, pociągi i autobusy (wg Scope 2 GHG Protocol); Dane dotyczące wskaźników emisji pochodzą z: IPCC 2006 Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories, Guidelines to DEFRA’s / DECC’s Greenhouse Gas Conversion Factors for company reporting, krajowych agend środowiskowych tj. kobize.pl i kape.gov.pl, oraz dostawcy energii elektrycznej Banku i Grupy Banku Millennium.
Łączne emisje (tony) | 2018 Grupa*** |
2018 Bank |
2017 Bank |
2016 Bank |
2015 Bank |
2014 Bank |
2013 Bank |
2012 Bank |
2011 Bank |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CO2* | 22 435 | 19 516 | 33 295 | 35 971 | 32 127 | 41 819 | 42 787 | 43 305 | 39 117 |
CO2e** | 22 629 | 19 685 | 33 462 | 36 151 | 32 636 | 42 388 | 43 346 | 43 879 | 39 659 |
* dotyczy emisji dwutlenku węgla
** CO2e – dotyczy łącznej emisji gazów cieplarnianych: CO2, CH4 i N2O wyliczonej w ekwiwalencie oddziaływania CO2
*** dane dotyczące Grupy Millenium obejmują zużycie energii elektrycznej i cieplnej oraz paliw w Banku i Grupie Millennium, jednocześnie wyliczona emisja obejmuje jedynie dane dotyczące emisji w wyniku podróży służbowych w Banku Millennium.
Powyższe dane dotyczące śladu węglowego tzw „Carbon Footprint” zostały wyliczone w oparciu o metodologię Green House Gas Protocol „A Corporate Accounting and Reporting Standard” Revised Edition WBCSD (World Business Council for Sustainable Development).