POPRZEDNIA
Kontrola gospodarki odpadami
W oparciu o analizę zużycia wody, energii i paliw, podejmowane są działania redukcyjne, które służą ograniczeniu zużycia tych surowców.
[GRI 302-1]
Surowiec | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | Jednostka | 2017/2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Energia elektryczna zakupiona |
26 137 322 | 28 919 799 | 22 730 441 | 30 368 048 | 30 242 556 | kWh | -9,62% |
Energia cieplna zakupiona |
66 745 | 66 993 | 81 417 | 98 684 | 105 841 | GJ | -0,37% |
Gaz ziemny | 169 916 | 155 237 | 152 726 | 186 651 | 232 432 | M3 | 9,45% |
Olej opałowy | 9 131 | 13 570 | 13 832 | 37 459 | 69 279 | L | -32,71% |
Woda [GRI303-1] | 72 078 | 68 511 | 70 703 | 71 307 | 73 811 | M3 | 5,20% |
* dla Grupy Banku Millennium – Spółki ponoszą koszty mediów w ramach opłaty czynszowej dla Banku
Zużycie paliwa przez flotę samochodową zmniejszyło się o około 20% w stosunku do roku 2016.
W 2017 Bank Millennium wymienił prawie wszystkie samochody ze swojej floty na modele hybrydowe. Oznacza to znaczne zmniejszenie emisji spalin do środowiska. W skali roku flota będzie emitowała o ponad 500 ton CO2 mniej (zmniejszenie emisji o 20,6%) w porównaniu do stanu sprzed wymiany samochodów.
Bank Millennium | 2017 | 2016 | Zmiana 2017/2016 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Paliwo | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel |
Zużycie paliwa (litry) | 333 767 | 203 889 | 428 460 | 232 575 | -22% | -12% |
Grupa Banku Millennium | 2017 | 2016 | Zmiana 2017/2016 | |||
Paliwo | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel |
Zużycie paliwa (litry) | 433 156 | 249 621 | 521 962 | 297 936 | -17% | -16% |
W celu racjonalizacji ilości podróży służbowych Bank stosuje limity związane z użyciem poszczególnych rodzajów transportu. Pracownicy korzystają najczęściej z transportu kolejowego i autobusowego. W przypadku podróży samolotem wymagana jest zgoda Prezesa Zarządu, a w przypadku korzystania z samochodu prywatnego – zgoda Członka Zarządu.
Podróże służbowe (km)* |
2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | Zmiana 2017/2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lotnicze | 212 425 | 185 227 | 241 638 | 302 348 | 329 725 | 13% |
Taksówki | 3 155 | 1 716 | 1 317 | 2 059 | 1 203 | 46% |
Kolejowe | 2 227 450 | 1 923 347 | 1 794 890 | 1 587 130 | 1 229 645 | 14% |
Autokarowe | 247 495 | 211 568 | 199 432 | 176 348 | 73 966 | 14% |
[GRI 302-1]
*dane dla Banku Millennium, Spółki nie prowadzą rejestru przejechanych km
Wzrost kosztów transportu kolejowego i autokarowego oraz taksówek wynikał z większej liczby szkoleń/konferencji przeznaczonych dla departamentów sprzedażowych.
Nowi pracownicy uczestniczący w szkoleniach wstępnych w Warszawie są dowożeni taksówkami z hotelu na szkolenie w centrali Banku z uwagi na utrudniony dojazd środkami komunikacji miejskiej. Wzrost kosztów transportu lotniczego był spowodowany ponad dwukrotnym zwiększeniem liczby zagranicznych podróży służbowych.
Spółki realizują podróże służbowe we własnym zakresie.
[GRI 305-1]
W 2017 roku ponad 95% całego śladu węglowego Banku pochodziło z emisji pośredniej związanej ze zużyciem energii elektrycznej i cieplnej w placówkach Banku (odpowiednio ok. 67% i ok. 27%), około 5% pochodzi ze spalania paliw we własnych instalacjach energetycznych i pojazdach oraz ok. 0,5% pochodzi z emisji pośredniej związanej z korzystaniem z publicznych środków transportu. W roku 2017 nastąpiło zmniejszenie emisji CO2 organizacji w stosunku do roku 2016 o ok. 7%. Wynik ten był skutkiem zmniejszeniem użycia paliwa we własnych instalacjach energetycznych i pojazdach oraz spadku zużycia energii elektrycznej.
Zakres raportowania emisji CO2 dotyczy emisji bezpośrednich ze spalania paliw we własnych źródłach energii i pojazdach, emisji pośrednich ze spalania paliw celem wytworzenia zakupywanej przez organizację energii elektrycznej i energii cieplnej oraz pozostałej emisji pośredniej pochodzącej ze spalania paliw w użytkowanych środkach transportu nie będących we władaniu organizacji tj. taksówki, samoloty, pociągi i autobusy. Dane dotyczące wskaźników emisji pochodzą z: IPCC 2006 Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories, Guidelines to DEFRA’s / DECC’s Greenhouse Gas Conversion Factors for company reporting, krajowych agend środowiskowych tj. kobize.pl i kape.gov.pl, oraz dostawcy energii elektrycznej Banku.
Grupa Banku Millennium | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Emisja CO2 w latach wyniosła odpowiednio (ton CO2): |
42 161 | 41 294 | 39 117 | 43 305 | 42 787 | 41 819 | 32 127 | 35 971 | 33 295 |
Emisja łączna CO2e w latach wyniosła odpowiednio (ton CO2e*): |
40 643 | 41 854 | 39 659 | 43 879 | 43 346 | 42 388 | 32 636 | 36 151 | 33 462 |
* CO2e – ekwiwalent CO2 – emisja samego dwutlenku węgla wynikająca z emisji bezpośrednich ze spalania paliw oraz emisji pośrednich ze zużycia energii elektrycznej i cieplnej oraz podróży służbowych, powiększona o emisję innych gazów cieplarnianych tj. metanu CH4 i podtlenek azotu N2O wydzielanych w ilościach śladowych w w/w procesach spalania.
Powyższe dane dotyczące śladu węglowego tzw „Carbon Footprint” zostały wyliczone w oparciu o metodologię Green House Gas Protocol „A Corporate Accounting and Reporting Standard” Revised Edition WBCSD (World Business Council for Sustainable Development).