Wprowadzanie proekologicznych rozwiązań
W celu optymalizacja zużycia energii, wody, paliw oraz materiałów zakupionych przez Bank wprowadzono szereg rozwiązań.
Plastik
Ograniczenie zużycia plastiku +
- upowszechnienie zbliżeniowych płatności przez telefon przyczynia się do zmniejszenia wydawanych kart plastikowych;
- limity na zamawianie butelkowanej wody mineralnej, plastikowych kubeczków i mieszadełek. W obiektach Centrali Banku znajdują się uzdatniacze wody;
- na podstawie średniej ilości wysyłanych przesyłek, ustalony został limit zamówień na plastikowe koperty bezpieczne dla każdej jednostki organizacyjnej Banku.
Efektywne gospodarowanie posiadanymi zasobami +
Ponowne wykorzystanie posiadanych zasobów pozwala na zmniejszenie ilości zakupionego wyposażenia (fotele obrotowe), urządzeń własnych (niszczarki, liczarki) i materiałów biurowych (np. tonery, wieszaki, taśmy barwiące).
Narzędzia IT +
System informatyczny pozwala na weryfikację każdego zamówienia pod kątem zasadności zakupu i zdefiniowanego limitu, co przyczynia się do ograniczenia zużycia zasobów.
Papier
Ograniczenie wydruku dokumentów transakcyjnych +
- ilość zamawianego papieru do wydruków transakcji kasowo-skarbcowych jest na bieżąco kontrolowana na podstawie miesięcznych raportów z transakcji kasowych;
- poprzez zautomatyzowanie procesu rozliczeń bankomatów wyeliminowano konieczność drukowania dokumentów z tym związanych.
Optymalizacja dystrybucji materiałów marketingowych +
- weryfikacja zgodności zamówień na materiały marketingowe z wysokością ustalonych limitów oraz koordynacja dystrybucji materiałów na potrzeby kampanii reklamowych przyczynia się zmniejszenia zużycia papieru.
Follow me printing +
funkcjonalność, która ogranicza ilość niepotrzebnych wydruków. Dokument przechowywany jest na serwerze i drukowany dopiero po zalogowaniu Pracownika do konkretnego urządzenia i uruchomieniu wydruku.
Elektroniczny obieg dokumentów +
- dzięki wprowadzeniu systemów informatycznych do przetwarzania dokumentów wewnętrznych wyeliminowano obieg większości papierowych dokumentów w Banku;
- przetwarzanie dokumentacji Klientów (np.wniosków kredytowych) oparte jest na elektronicznych kopiach dokumentów;
- Klienci Korporacyjni mogą dostarczać i autoryzować wymagane od nich cyklicznie dokumenty poprzez wczytanie ich skanu do systemu bankowości internetowej.
Ograniczanie liczby wydrukowanych dokumentów +
- materiały informacyjne (cenniki, regulaminy) nie są prezentowane na stojakach w oddziałach, lecz drukowane na wniosek Klienta oraz jako element obowiązkowy umów z Klientem;
- w placówkach montowane są wyświetlacze TV, co wpływa na ograniczenie liczby zużywanych papierowych materiałów marketingowych (plakaty, ulotki);
- część dokumentów umieszczonych jest na stronie internetowej Banku, przez co Klient ma do nich bezpośredni dostęp;
- Klient, który kupuje pakiet usług bankowych podpisuje jedną skonsolidowaną umowę zamiast kilku odrębnych umów na każdy produkt. Dodatkowo istnieje możliwość otrzymania wyciągu skonsolidowanego zawierającego informację o wszystkich produktach posiadanych w Banku;
- dostęp do e-administracji. Składanie wniosków urzędowych jest możliwa przez bankowość elektroniczną. co ogranicza zużycie papieru.
Sprzedaż produktów przez kanały zdalne +
- Klienci Detaliczni mogą wnioskować o produkty kredytowe i oszczędnościowe za pośrednictwem kanałów zdalnych, gdzie dokumentacja papierowa w ogóle nie występuje. Podczas takiego procesu umowa jest akceptowana H@słem SMS, a jej treść dostępna w systemie – nie trzeba więc jej drukować;
- Klienci Korporacyjni są zachęcani do wnioskowania o kredyty i karty płatnicze poprzez system bankowości internetowej, gdzie cała dokumentacja przesyłana jest zdalnie. Mogą również wysyłać do Banku elektroniczne wersje dokumentów potrzebnych w procesie kredytowym.
Znakowanie w oddziałach +
- zastąpienie papierowych plakatów ścianą wizerunkową z grafiką;
- jedna naklejka informacyjna na drzwi zamiast kilku;
- trwałe oznakowanie bankomatów/wpłatomatów zamiast nietrwałych naklejek.
Wyciągi on-line +
75%
Klientów korzysta
z wyciągów on-line

Pasek przewijania
znajduje się pod tabelą
2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Liczba i % użytkowników | 1 390 750 (75%) | 1 141 113 (68%) | 950 789 (62%) | 779 399 (54%) | 670 693 (47%) |
Energia elektryczna i woda
Oszczędność energii w oddziałach +
- wymiana oświetlenia w zewnętrznych panelach reklamowych oddziałów z tradycyjnego świetlówkowego na energooszczędne LED;
- ograniczenie świecenia zewnętrznych paneli reklamowych (wyłączane są o północy);
- energooszczędne źródła światła w nowych lub modernizowanych oddziałach.
100%
oddziały
z oświetleniem LED

Pasek przewijania
znajduje się pod tabelą
2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Oddziały z oświetleniem LED | 369 (100%) | 410 (99%) | 316 (74%) | 233 (53%) | 100 (22%) |
Oddziały z panelami wyłączanymi o północy | 312 (84%)* | 363 (87%)* | 377 (89%)* | 395 (90%) | 349 (78%) |
Energooszczędne źródła światła w oddziałach | 72 (19%) | 49 (12%) | 27 (6%) | 16 (4%) | 8 (2%) |
*pozostałe panele świecą się przez cały czas otwarcia galerii handlowych, w których są zlokalizowane
[GRI 302-4]
Energooszczędny budynek Centrali Banku +
- oświetlenie LED na klatkach i części garażu (60%);
- rekuperacja powietrza w centralach wentylacyjnych;
- przełączanie fancoili w tryb ekonomiczny na noc;
- praca węzła cieplnego w trybie ekonomiczny w nocy;
- czasowe wyłączanie oświetlenia po godzinie 18:00;
- system zbierania i wykorzystywania wody deszczowej;
- certyfikat BREEAM dla ekologicznego budynku.
Bieżąca kontrola zużycia mediów +
jest procesem ciągłym. Na podstawie danych finansowych sporządzany jest ranking odbiorców energii według jej zużycia. Oddziały o największym wskaźniku zużycia energii są kontrolowane oraz wdrażane są zalecenia dla firm administrujących budynkami. Podobnie w przypadku wysokich rachunków za media, sprawdzane jest czy zużycia są prawidłowe i czy nie występuje awaria urządzeń lub instalacji.
Racjonalne gospodarowanie zużyciem energii +
- w Centrali i Oddziałach Banku wdrożono zalecenia regulujące działanie urządzeń klimatyzacyjnych, wentylacyjnych i grzewczych zależnie od pór roku i rozkładu dobowego. Zalecenia te mają na celu ograniczenie konsumpcji energii elektrycznej do przedziału czasu w którym odbywa się praca. Metodologia wyłączeń zapobiega również jednoczesnemu działaniu urządzeń grzewczych w trakcie pracy urządzeń schładzających;
- zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach z urządzeniami podtrzymującymi stałą dostawę energii z 21 do 18 stopni celsjusza;
- wirtualizacja serwerów pozwala zmniejszyć liczbę fizycznych maszyn stojących w centrum komputerowym, co przekłada się na mniejsze zużycie energii na zasilanie i chłodzenie;
- cykliczna wymiana sprzętu komputerowego na nowszy, który pobiera mniej prądu;
- wprowadzono naklejki na monitory przypominające o wyłączeniu monitora komputerowego po zakończeniu pracy;
- skrócono wieczorny czas pracy ekip sprzątających z 6 do 4 godzin, co powoduje wcześniejsze wyłączenie świateł w budynkach centrali Banku;
- zmniejszenie zamawianej mocy energii dostarczanej do oddziałów z 25kW do 20kW.
Projektowanie usług +
Procesy w systemie bankowości internetowej i mobilnej projektowane są tak, aby zabierały jak najmniej czasu i wymagały minimum formalności. Umowy zawierane są poprzez podpis hasłem SMS, co wpływa na oszczędność papieru i energii (poprzez skrócenie czasu pracy z komputerem lub telefonem).
Optymalizacja zużycia wody +
- zainstalowanie dyfuzorów wody w toaletach i kuchenkach;
- ustawienie minimalnego zużycia wody w spłuczkach toaletowych.
Paliwa
Samochody z niższą emisją spalin +
Samochody służbowe, które mają najwyższe normy emisji spalin są sukcesywnie wymieniane na mniej zanieczyszczające środowisko. We flocie samochodowej Banku znajdują się jedynie samochody z normą Euro 5.
Ograniczenie ilości podróży służbowych +
W celu minimalizowania ilości podróży służbowych, stosuje się limity w korzystaniu z poszczególnych rodzajów transportu oraz wykorzystuje zdalne metody komunikacji, np. szkolenia e-learningowe, tele i wideokonferencje. W 2016 przeprowadzono około 700 wideokonferencji.
[GRI 302-4]