W 2014 roku Bank Millennium kontynuował realizację strategii na lata 2013-15 ogłoszonej w październiku 2012 roku. Zgodnie z jej założeniami, Bank koncentrował się na przebudowie modelu biznesowego w celu zwiększenia zyskowności, przy zachowaniu dyscypliny w zakresie płynności i zarządzania kapitałem.
Strategia Banku na lata 2013-15 zakładała:
- Koncentrację na najbardziej wartościowych obszarach przy jednoczesnym położeniu nacisku na produkty z wysoką marżą.
- Dalszą poprawę efektywności sprzedaży sieci.
- Poprawę struktury bilansu i rentowności w obszarze przedsiębiorstw.
- Utrzymanie przewagi w zakresie wydajności poprzez skuteczne zarządzanie infrastrukturą i utrzymanie dyscypliny kosztowej.
- Przygotowanie Banku na przyszłe wyzwania poprzez inwestowanie w analitykę biznesową i platformę wielokanałową.
Główne cele strategii zakładały osiągnięcie następujących wielkości na koniec 2015 roku:
- Wskaźnik ROE 14-15%
- Wskaźnik koszty/dochody na poziomie 50%
- Wskaźnik kredyty/depozyty ≤ 100%
- Współczynnik wypłacalności CT 1 > 10%
- Poziom satysfakcji klientów > 90%
- Udział procentowy kredytów korporacyjnych w portfelu 30-35%
W segmencie detalicznym Bank ustalił w 2014 roku priorytet dla pozyskania nowych klientów oraz wzrostu depozytów i kredytów konsumenckich, osiągając na tych wszystkich polach sukcesy. W 2014 roku otworzono 231 tysięcy nowych rachunków bieżących, środki klientów detalicznych wzrosły o 13% z udziałem środków na rachunkach bieżących i oszczędnościowych na poziomie blisko 50%. Sprzedaż kredytów gotówkowych osiągnęła rekordową wielkość 2,1 mld złotych, zwiększając portfel o 24% rok do roku. Wzrosty w segmencie detalicznym wspierane były rozwojem w obszarze analityki biznesowej.
Uwzględniając trendy konsumenckie, zmieniający się sposób korzystania z usług bankowych, Bank Millennium dokonał przeglądu istniejącego modelu dystrybucji, w celu zapewnienia optymalnej struktury i formatów oddziałów. Bank wypromował nową stronę internetową w technologii „web responsive design”, udoskonalił także funkcjonalności bankowości elektronicznej. Poniesione wysiłki spotkały się z uznaniem - Bank Millennium zdobył nagrodę dla „Najlepszej bankowości elektronicznej” w rankingu Newsweek. Magazyn ten wyróżnił także wysoką jakość obsługi Klientów: Bank po raz trzeci z rzędu znalazł się na podium rankingu w kategorii „Newsweek – Bank Przyjazny – Klient Indywidualny” zajmując w 2014 roku drugie miejsce, czym potwierdził realizację celu utrzymania wysokiego poziomu jakości i zadowolenia klientów.
Przez ostatnie lata strategicznym obszarem Banku był rozwój bankowości mobilnej. Bank Millennium stał się jednym z liderów na rynku: był pierwszym bankiem w Polsce, który wprowadził ofertę kredytów przez telefon, pierwszym bankiem, który wprowadził „Osobistego Managera Finansów” (PFM), pierwszym bankiem, który zaoferował przelewy natychmiastowe, pierwszym bankiem, który zaoferował możliwość tworzenia kodów QR w celu dokonywania płatności, pierwszym bankiem, który wprowadził obsługę na tablety z systemem Windows 8 oraz Blackberry 10, a także pierwszym bankiem w Polsce, który wprowadził aplikację mobilną dla przedsiębiorstw.
W obszarze bankowości przedsiębiorstw Bank Millennium kontynuował realizację celów dotyczących kredytów korporacyjnych, zwiększając portfel o 1,5 mld zł t.j. o 13% rocznie, czyli szybciej niż średni wzrost rynku. Dzięki temu, udział kredytów przedsiębiorstw w portfelu ogółem wzrósł do przewidzianej w strategii wysokości 30% na rok przed zakładanym terminem.
W obszarze korporacyjnym podjęto również szereg kroków w zakresie usprawnienia procesów: wyróżniający się na rynku proces onboardingu (aktywacji nowego klienta w Banku), zwiększenia jakości obsługi oraz funkcjonalności kanałów zdalnych, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom bankowości elektronicznej, w szczególności platformy płatniczej, oraz ciągle udoskonalanej bankowość mobilnej.
Dzięki wyżej wspomnianym działaniom, a także utrzymaniu dyscypliny kosztowej i skutecznemu zarządzaniu infrastrukturą, Banku zrealizował, i to na rok przed założonym terminem, ambitny cel obniżenia wskaźnika koszty/dochody z poziomu 57% w 2012 roku do poziomu 50% w 2014. Jednocześnie wskaźnik ROE uległ poprawie o 1,2% do poziomu 11,8%, choć nie osiągnął zakładanego celu ze względu na wyższy niż zakładany poziom kapitałów.
Grupa Banku Millennium utrzymuje silną pozycję kapitałową, ze wskaźnikiem CT 1 na poziomie 14,5% t.j. znacznie wyższym, niż zakładany w strategii ponad 10%. Wynika to z podwyższonych wymogów regulacyjnych oraz konserwatywnego podejścia Banku do zarządzania ryzykiem i kapitałem. Łączny wskaźnik adekwatności kapitałowej (TCR) osiągnął na koniec 2014 roku bezpieczny poziom 15,2%. Również normy płynności Banku pozostawały na poziomach bezpieczniejszych, niż zakładane 2.5 roku temu. Na przykład wskaźnik kredyty/depozyty ukształtował się na koniec roku na poziomie 92%, znacznie poniżej strategicznego limitu 100%, dając komfortową rezerwę płynnościową, na wypadek m.in. niespodziewanych wahań kursów walut, takich, jakie wystąpiły w styczniu 2015 roku. Solidna baza kapitałowa i jakość aktywów Banku Millennium została potwierdzona dobrymi wynikami zewnętrznego przeglądu jakości aktywów (AQR) oraz testów warunków skrajnych, jakie zostały przeprowadzone przez KNF w 2014 roku i ogłoszone w dniu 26 października (wraz z wynikami ogólnoeuropejskiego przeglądu i testów prowadzonych przez ECB/EBA).
W związku ze zrealizowaniem większości celów założonych w strategii na lata 2013-2015 oraz biorąc pod uwagę zmiany w otoczeniu makroekonomicznym, regulacyjnym i w trendach obsługi klienta, Bank dokonał aktualizacji strategii na kolejne 3 lata (2015-2017).
Scenariusz makroekonomiczny dla Polski zakłada w 2015 roku 3,3% wzrostu PKB, głównie dzięki wzrostowi inwestycji i konsumpcji prywatnej. Jednocześnie niższe stopy procentowe stawiają przed bankami wyzwania w postaci utrzymania efektywności oraz poszukiwania dodatkowych źródeł przychodów i redukcji kosztów. Dodatkowe wyzwania wynikają z efektów wprowadzonych regulacji - Rekomendacji U, zwiększonej składki do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, czy prawa ochrony konsumentów.
Duże wyzwania stanowią także zmieniające się oczekiwania klientów dotyczące preferowanych form kontaktu z bankiem. Polacy szybko adaptują nowe technologie, utrzymuje się wysoki poziom digitalizacji społeczeństwa, a przyspieszenie to jest szczególnie zauważalne w przypadku bankowości mobilnej. Kanały zdalne odgrywają coraz bardziej istotną rolę w sprzedaży i obsłudze klientów, ale jak dotąd nie stanowią jednak znaczącego kanału pozyskiwania nowych klientów. Wraz ze wzrostem poziomu digitalizacji w społeczeństwie, rośnie potencjał dla płatności elektronicznych.
Wraz z rosnącymi wymaganiami klientów dotyczącymi jakości obsługi i oferty oraz zaostrzającą się konkurencją między bankami, coraz większe znaczenie odgrywać będzie analiza zachowań i potrzeb klientów.
Uwzględniając te zmiany, Bank będzie koncentrował się w zaktualizowanej strategii na lata 2015-2017 na kreującym wartość wzroście organicznym. Strategia będzie realizowana w oparciu o cztery filary:
- Wzmocnienie tempa pozyskiwania Klientów detalicznych poprzez zwiększoną efektywność sieci oraz optymalną strukturę oddziałów, kanały cyfrowe oraz akwizycję klientów zamożnych, przy jednoczesnym utrzymaniu zyskowności segmentu dzięki koncentracji na produktach wysokomarżowych.
- Odróżnienie Banku od konkurentów poprzez transformację kanałów cyfrowych w silne platformy umożliwiające nawiązanie dialogu z Klientem: podejście wielokanałowe, płatności mobilne oraz maksymalizację wartości Klienta dzięki wykorzystaniu zaawansowanej analityki biznesowej.
- Utrzymanie tempa rozwoju w segmencie przedsiębiorstw przy koncentracji na poprawie dochodowości, redukcji kosztów ryzyka, dalszej poprawie pozycji w finansowaniu specjalistycznym
- Utrzymanie doskonałości operacyjnej i ścisłej kontroli kosztów, poprzez wiodący na rynku i wydajny cyfrowy model operacyjny, przygotowanie platformy IT na przyszłość tak, aby nadal zwiększać elastyczność, skalowalność i bezpieczeństwo.
Główne cele średniookresowe, które Grupa Banku Millennium zamierza osiągnąć w 2017 roku zakładają:
- Wzrost liczby klientów detalicznych do 1,6 milionów
- Wzrost udziału w rynku depozytów klientów detalicznych do powyżej 6%
- Wzrost udziału w rynku kredytów korporacyjnych do poziomu 4%
- Osiągnięcie poziomu ROE w przedziale 13-14%
- Obniżenie współczynnika koszty/dochody do poziomu 45-47%
- Utrzymanie współczynnika kredyty/depozyty poniżej 100%
Bank przyjął politykę wypłaty dywidendy zakładającą dystrybucję od 35% do 50% zysku netto, w zależności również od rekomendacji regulacyjnych. Do dnia publikacji sprawozdania finansowego Zarząd Banku nie dokonał jeszcze rekomendacji dotyczącej podziału zysku netto w 2014 roku.